My year in Santa Rosa, California!

New York & eerste weekje.

hey,

5 Augustus was het zover, mijn countdown teller stond op 0 en na 3 uurtjes slapen ging de wekker. Het avontuur was begonnen, tegen half 4 reden we naar schiphol en we waren zoals altijd veelste vroeg. Toen we op schiphol waren kwam het besef toch echt, dat ik mijn lieve familie, vrienden en alle andere mensen 10 maanden niet zal zien. Maar gelukkig hebben we skype, fb en what's app :)

Nadat we onze koffers hadden ingecheckt, was het tijd voor het afscheid, na veel knuffels, kusjes en tranen was het tijd om te gaan, op naar New York met de andere 20 studenten! Na een saaie en lange vlucht landde we 8,5 uur later op het vliegveld in Newark. Nadat we allemaal door de douane waren en onze koffers hadden opgehaald gingen we naar de Mall in New Jersey, dit was erg leuk, maar iedereen was moe van de reis dus van winkelen kwam niet veel. Dus we hebben onze eerste dollars maar uitgegeven aan een small burger king menu (wat echt mega groot was) haha. Na de Mall gingen we naar het hotel en kregen we de kamerindeling, de rest van de middag hadden we vrije tijd. We gingen eerst naar de kamers onze koffers dumpen en daarna was het tijd om te zwemmen in de lobby :) 'S avonds hebben we pizza gegeten en iedereen ging al vroeg slapen omdat we moe waren van de reis.

De volgende dag ging de wekker om half 7, maar door de jetlag was ik al een uurtje eerder wakker. We hebben ontbeten met z'n allen en toen was het tijd om New York in te gaan. Tegen half 9 zouden we samen met de Duitsers in bussen gaan, maar doordat de bus van de Duitse studenten een oliedopje miste en de olie overal. Het duurde even voordat ze dit hadden gefixt, maar een uur later konden we dan eindelijk met de bus naar New York. Vanaf ver kon je de skyline al zien, het was echt mooi. We hebben eerst onze tourgids opgehaald, zij was onze gids voor de komende 2 dagen. We begonnen onze tour op 5th avenue, hier kregen we vrije tijd om te shoppen. Wat een winkels en vooral wat een dure winkels haha, we keken onze ogen uit. We gingen naar de apple store om wat Amerikaanse opladers te halen, maar dit duurde een klein beetje lang dus we moesten in 2 minuten van 57th even naar 49th eve komen, dus dat werd heel hard rennen. Daarna reden we met de bus door de straten van NY en kregen we geld voor lunch, we stopte bij een plek met heel veel verschillende restaurantjes en haalden onze lunch to go. De volgende stop was Central Park, we maakte een wandeling en het is echt een mooi park. Het was heerlijk weer dus we hebben onze lunch in Central park opgegeten. Na Central Park gingen we door naar China Town, dit vonden we niet heel erg boeiend dus we hebben een bubble tea gehaald en de rest van onze vrije tijd doorgebracht bij de Mac voor WIFI ;) Nadat het WIFI halfuurtje over was, gingen we door naar de Brooklyn Bridge. We zijn helemaal naar de andere kant gelopen en daar stond de bus klaar om ons naar Times Square te brengen, want het was tijd voor avondeten. We hebben gegeten bij het hard rock cafe, dit was erg gezellig, nadat iedereen was uitgegeten gingen we lopend naar het rockefeller center, want we gingen naar de top of the rock. Je had hier een geweldig uitzicht over de stad en we hebben veeel foto's gemaakt. Daarna was het tijd om weer naar het hotel te gaan, iedereen was moe dus we zijn meteen gaan slapen.

De tweede dag werden we om half 10 opgehaald bij het hotel en starte onze 2de dag bij het 9/11 memorial, dit was eg indrukwekkend. We hadden maar weinig tijd hier omdat we op een boottrip gingen naar het statue of liberty. Het was net zoals gister heerlijk weer dus z'n boottripje is dan niet verkeerd. We vaarden langs de brooklyn brigde, skyline en natuurlijk langs het vrijheidsbeeld, daarvan moesten we foto's nemen! Nadat we allemaal weer aan de kant stonden, reden we naar een soort mall om lunch te halen, dit keer nam ik sushi, iets gezonder dan al dat fastfood. We werden afgezet bij de subway en na 13 haltes kwamen we aan bij coney island. Iedereen wou in de attracties, maar omdat het ontzettend warm was ging ik lekker zwemmen in de zee. We hebben ongeveer een uurtje vrije tijd gehad daar, dus we moesten ons daarna snel even douchen en omkleden. want het was alweer tijd voor avondeten, dit keer was het pizza in een lokale pizza tent, wat waren die pizza's mega!! In de avond gingen we naar times square, we hadden helaas niet veel tijd dus zijn niet echt naar winkels geweest, maar hebben alleen de toerist uitgehangen en wat foto's gemaakt. Het is echt een gewelidge plek in de avond, met alle lichten en de sfeer. Helaas was dit het eind en zaten de dagen in NY er al weer op, het waren echt leuke dagen met onze groep. In het hotel kregen we de laatste uitleg over de doorvluchten en heb ik mijn koffer ingepakt die niet dicht wou. We hebben nog even afscheid genomen van een aantal meiden en tegen half 1 ging ik slapen want over 2 uurtjes ging de wekker alweer en ik was erg zenuwachtig....

Zaterdag was het zover, ik ging eindelijk mijn gastgezin ontmoeten! Om 4 uur gingen we met de shuttle naar het vliegveld, ik vloog samen met 2 andere meiden naar San Francisco dus ik hoefde gelukkig niet alleen. Bij het inchecken werd mijn nummer van mijn ticket niet herkend, toen dit eindelijk was geregeld, bleek dat mijn koffer ook nog 3 kilo te zwaar was. Ik moest mijn grote koffer open maken en zorgen dat hij 23 kilo weegde, dit was nog een hele klus. Maar met goede hulp is het gelukt, ik heb mijn koffer ingecheckt, kreeg mijn vliegticket en helemaal bepakt en bezakt gingen we door de douane. Toen we bij de gate aankwamen, waren ze al aan het boarden dus kon ik zo doorlopen. Om 6 uur was het tijd om op te stijgen, maar toen had ik helaas 1,5 uur vertraging. Na een vlucht van 6,5 uur ben ik geland op SFO en mijn oudste gastzusje en vader stonden mij bij de gate op te wachten, wat ik echt heel leuk en lief vond! We liepen met z'n 3en door naar de bagageband, waar de rest van de familie stond, ze hadden borden gemaakt! Het was een heel warm ontvangst, echt heel erg lief. Nadat ik mijn koffer had zijn we naar in - n - out burgers gereden voor een heerlijke burger. Daarna gingen we naar huis en heb ik mijn koffer uitgepakt en de kamer ingericht. Het huis is echt heel erg mooi! 'S avonds hebben we typisch amerikaans gegeten en daarna was het tijd voor een duik in het zwembad :) Na het zwemmen ben ik gaan slapen want ik was helemaal kapot.

Op zondag zijn we naar een fair geweest, met allemaal eettentjes, kermis atracties, shows en een paardenrace. We zijn in bijna alle atracties geweest en ik heb voor het eerst in mijn leven een corndog en tunnel cake geprobeerd, ik moet zeggen deze zijn erg lekker haha. Een Amerikaanse fair is heel anders dan in Nederland, maar zo leuk!

Maandag hebben we geprobeerd om een abbonement af te sluiten voor mijn mobiel, dit was een hele klus. We hebben geprobeerd om mijn mobiel bij het familie abbonement aan te sluiten, maar aangezien ik een GSM mobiel heb en ze hier in Amerika een ander soort hebben lukt dit dus niet. We zijn bij alle providers geweest en zelf bij de apple store, die mijn hele mobiel heeft gereset…. Maar niks werkte. Ik heb er nu gelukkig een gevonden die op mijn mobiel werkt. Maar dit was een hele dag besteding haha.

Dinsdag hadden we een orientatie op school, ik ben dit jaar een Senior dus we moesten er al vroeg zijn. Ik kreeg mijn rooster en heb alle klassen gekregen die ik had gekozen; Algebra, English, Anatomy, Sport Medicines, History en Dance. Ik ben er heel blij mee. Nadat ik mijn rooster had ophaald moest ik fotos maken voor mijn ID kaart op school. Ook heb ik een school shirtje gehaald en kregen we ons kluisje, die gelukkig een sleutel heeft in plaats van een combinatie. Ik deel een kluisje met Morgan! Ook hebben ze mij een rondleiding gegeven op school, alles is buiten, maar heel erg groot en mooi. In de middag hebben we schoolspullen ingeslagen en ‘s avonds heerlijk mexicaans gegeten.

De rest van de week hebben we nog even genoten van onze vakantie, getennist, gezwommen, naar de univeristeit geweest, pizza gegeten. want school start aankomende woensdag. Ik heb er heel veel zin in en kan niet wachten! Ook heb ik maandag morgen mijn eerste tennis training!

Ik ben vandaag precies een week bij mij gezin in santa rosa. Ikk heb het heel erg naar mijn zin hier, mijn familie is heel erg aardig en zijn heel lief, ze willen mij met alles helpen. Ik voel me al erg thuis hier en heb genoten van de eerste week.

Liefs vanuit Amerika,

Maud.

En daar gaan we dan....

Hey,

Sinds mijn laatste blog is er weer veel gebeurd. 10 Juli had ik mijn afspraak voor het visum in Amsterdam, ik had thuis al alle papieren ingevuld, dus dat was gelukkig al geregeld. We moesten er om half 11 zijn dus we gingen met de familie vroeg op pad. Toen we aankwamen bij het Amerikaanse Consulaat was ik al snel aan de beurt, voordat ik naar binnen mocht werd ik gecontroleerd met een metaaldetector en kon toen doorlopen. Eenmaal binnen moest je alle spullen inleveren die gingen door een scan en zelf moest je ook door een poortje lopen, het leek net de douane op Schiphol. Toen alles goed was kreeg ik een nummer en kon je naar binnen en wachten tot dat je aan de beurt was. Mijn nummer was al snel aan de beurt en ik kon doorlopen naar het 2de hokje, hier moest ik de papieren, pasfoto en mijn paspoort afgeven. Ook werden er vingerafdrukken gemaakt, daarna kon ik weer gaan zitten en wachten tot dat mijn nummer opnieuw werd omgeroepen. Ik moest naar het 4de hokje, weer werden er vingerafdrukken gemaakt en stelden ze een paar vragen in het Engels. Hij eindigde met you're visa is approved! Dus yes mijn visum was binnen!! We hebben hierna nog een hele leuke dag gehad in Amsterdam :)

Zondag 26 Juli was ik jarig en had ik mijn afscheidsfeestje. We hielden het feestje achterin de tuin en alles in Amerikaanse stijl, met natuurlijk broodjes hamburger en hotdogs! Het was een geslaagde dag met alle lieve mensen, ik vond het heel gezellig! Van mijn ouders had ik een afscheidsboek gekregen, alle familie, vrienden, buren en kennissen hadden er ingeschreven. Het is het een mooi boek geworden en ik zal het nog vaak terug lezen daar in Amerika.

Afgelopen weekend hadden mijn lieve vriendinnen een surpriseparty geregeld, mijn ouders hadden een smoes verzonnen en dus stond ik 's ochtends om half 7 met mijn goede gedrag beneden. En toen kwamen mijn vriendinnen binnen, ik had echt geen idee wat we gingen doen, dus het was echt een verassing. We gingen met de trein en later met de bus waarop stond eindbestemming; WALIBI :) wat hebben we een geweldige dag gehad, we waren net een stel kleine kinderen die op schoolreisje waren. Toen we thuis waren hadden ze nog een aantal verassingen, we gingen BBQ-en, ze hadden een super leuk liedje gemaakt - ik kon alleen maar lachen, zo leuk vond ik het - en we gingen met z'n allen 'logeren'! Ik vond het echt een geweldige dag, heel erg bedankt allemaal, ik hou van jullie ! <3

En toen was het alweer 3 Augustus, we hebben nog maar 2 dagen (eigenlijk alleen nog morgen, dus 1) op de teller staan voordat het avontuur gaat beginnen. Ik heb al van veel mensen afscheid genomen, wat echt tegen viel, want wat ga ik al deze lieven mensen ontzettend missen! Mijn koffers zijn al gepakt, wat ook nog een hele klus was, maar het is gelukt! Morgen ga ik afscheid nemen van de laatste mensen en dan is het woensdag zover. Om 6 uur moeten we aanwezig zijn op schiphol en om kwart over 9 vliegen we naar New York om de toerist uit te hangen met de groep studenten. Zaterdag vlieg ik om 6 uur 's ochtends door naar San Francisco om mijn gezin te ontmoeten.

Ik heb er onwijs veel zin in, maar zal iedereen ook enorm gaan missen! Maar hier gaan we dan... Nederland tot volgend jaar!!

Nog 7 weken te gaan!

Heehee,

Zaterdag 6 Juni hadden we de laatste voorbereidingsbijeenkomst met alle 91! high school studenten. De bijeenkomst was bij hotel Lapershoek? in Hilversum, dus we gingen al vroeg op pad. Toen we aankwamen werd er een foto gemaakt voor de Amerikaanse vlag en werd de groep opgesplitst, de ouders gingen naar een ruimte en alle studenten gingen naar een andere ruimte. We hadden eerst een talkshow van AYUSA, de Amerikaanse organisatie en daarna een presentatie over alle praktische zaken. Gelukkig kende ik al wat meiden die aankomend jaar ook gaan, dus dit was erg gezellig! Na alle informatie kregen we de studentpack met natuurlijk het '' I love High School' t-shirtje, ook zat er een reismapje, kofferriem en wat papieren in. Toen was het tijd voor de groepsfoto, we moesten allemaal het t-shirt aan en naar buiten, na een paar pogingen was de foto gelukt! Hup alle 91 weer naar binnen, waar alle oud-studenten klaar zaten om al hun verhalen te delen. Ik heb met veel studenten gepraat die allemaal net terug waren uit Amerika, en ik vond het leuk om al hun verhalen aan te horen. Na z'n lange dag hadden we allemaal honger, dus gingen we met de Amerikaanse vriendinnetjes uiteten. We hebben heerlijk tapas gegeten in het centrum en daarna gingen we allemaal weer naar huis. Het was een leuke en geslaagde dag!

Ook heb ik ondertussen de vakken voor m'n Amerikaanse school gekozen. Ik kreeg van mijn gastmoeder een hele waslijst aan vakken opgestuurd, waaruit ik er 2 mocht kiezen. Ik verbaaste me er echt over, welke vakken ze daar volgen, debat, koken, 10 zang koren, medicijnen, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het daar volgen. Het zijn alleen maar fun vakken, maar naast deze fun vakken zijn er ook nog verplichte vakken die elke student moet volgen. Ik heb er lang over na moeten denken, maar dit is mijn vakkenpakket voor volgend jaar high school geworden;

• English.
  • Math (wiskunde, geen idee welk soort)
  • Human Antatomy/Physiology
  • Government/Economics
  • Dance. (dit wordt nog wat)
  • Sport Medicine.

Ik denk dat het een leuk pakket is en ik ben er blij mee! Ook kan ik in Augustus try-outs doen voor het schoolteam tennis, dus hoop dat ik het haal. Dat wordt nog even oefenen!

En toen was het alweer 11 Juni, de dag van de examenuitslag. De hele dag zat ik in spanning want we kregen de uitslag pas rond 5 uur. Ondertussen lagen de visumpapieren bij de post, met een hele handleiding dus daar ging ik tijdens het lange wachten maar eens mee bezig, wat een gedoe! Eerst heb ik de vragenlijsten ingevuld, de handtekeningen gezet en de rekeningen betaald. Toen alles geregeld was, kon ik eindelijk een afspraak maken bij de Amerikaanse Ambasade in Amsterdam, deze staat gepland op 10 Juli......... En toen ging de telefoon, het was nog maar half 5, dus ik wist eigenlijk al genoeg, ik heb mijn examen helaas niet in één keer gehaald, ik had een her. Na alle tranen, moesten we weer de boeken uit de kast halen en weer opnieuw beginnen met leren. Vandaag had ik mijn herexamen wiskunde, dus nu is het weer wachten op de uitslag 26 juni. Ik hoop dat ik ook eindelijk de vlag mag uithangen en mijn havo diploma in m'n zak kan steken!

Ondertussen heb ik nog 7 weken te gaan voordat ik op schiphol sta en aan mijn avontuur ga beginnen. Het zal een jaar worden van vallen en opstaan, met veel mooie momenten maar ook met tegenslagen. Ook zal het een jaar worden met veel emoties, gemis en gelach, maar vooral een jaar waar ik enorm van ga genieten! Soms denk ik, waar ben ik aan begonnen, maar ik weet wat er op me te wachten staat, een jaar vol ervaringen!

X liefs!

- In the end, we only regret the chances we didn't take -

PS. als je vragen hebt mag je ze altijd hieronder stellen en wil je op de hoogte blijven van mijn verhalen in Amerika, laat dan je e-mail adres achter rechts op de pagina!

America here I come!

Hey,

Het is alweer een maandje geleden dat ik te horen kreeg dat er een gastgezin voor me is gevonden. Ik heb ondertussen al veel contact met ze gehad. via what's app en facebook en ik heb al een paar keer met ze geskypt. Ik heb al een home-tour gekregen en het huis ziet er super uit. Het was ook erg leuk om ze in het 'echt' te zien, ze lijken me hele leuke, lieve en spontane mensen. Ook hebben we het over de school gehad, ik kom officieel in senior year en ik weet welke vakken ik verplicht moet volgen en uit welke ik nog mag kiezen. Mijn gastmoeder heeft ook contact gehad met een aantal sportcoaches en de coach van de cheerleaders. Dus ik moet nog even beslissen wat ik ga doen volgend jaar, veel sporten is vast nodig met al dat ongezonde eten :o

Vandaag kreeg ik het volgende mailtje van Travel Active en yes mijn vliegticket is geboekt!

Hoi Maud,

Graag willen we je laten weten dat jouw vertrekvoor het High School programmais vastgesteld!Je bent ingedeeld opNew York oriëntatie2en vertrekt opwoensdag5 augustusnaar Amerika. Je zult deze dag samen met andere studenten en Travel Active begeleiding vertrekken. Je begint jouw uitwisseling met de oriëntatie in New York en opzaterdag8 augustusvlieg je verder naar jouw gastgezin.

Ik verlaat dus op 5 Augustus om 9;15 de Nederlandse bodem voor 10 maandjes. Tot nu toe zijn er nog 2 meiden uit de groep die ook 5 Augustus vertrekken, wat super gezellig is! Op 8 Augustus zal ik door vliegen naar San Fransisco om eindelijk mijn gastgezin te ontmoeten! Ik heb er zo veel zin in !!!

Helaas komen ook de examens eraan, nog 3 weekjes les, 2 toetsweken en examentrainingen en daarna is het zover. Gelukkig ga ik ook nog veel leuke dingen doen voor vertrek en hebben we in juni nog een informatiebijeenkomst met alle amerikaanse studenten, waar we de laatste informatie krijgen en daarna moeten we het visum regelen.

Gelukkig gaat de tijd erg snel, over 152 dagen sta ik op schiphol om mijn vertrouwde Nederlandse leventje voor 10 maanden te verlaten en om te ruilen voor het Amerikaanse avontuur. Ik ben de dagen aan het aftellen. America here I come !!!

Liefs Maud.

~ Don't let your dreams be dreams ~

Ps. Wil je op de hoogte blijven van mijn verhalen, dan kun je je email adres rechts onder invullen. je krijgt dan een berichtje als er een nieuw bericht online is gekomen.

GASTGEZIN!

Heehee,

Vrijdagochtend werd ik op school gebeld met het goede nieuws dat er een gastgezin voor mij is gevonden. Alleen er was nog een ding wat ik moest doen, ik moest de brief die ik had geschreven bij mijn aanmelding handgeschreven op sturen naar de school. Aangezien er op de school elk jaar maar 4 exchanges student worden toegelaten! Het uur erna had ik een tussenuur en begon meteen mijn brief over te schrijven en thuis heb ik hem meteen ingescant en op gestuurd naar travel active, die hem naar ayusa in amerika stuurde! Die avond kreeg ik een app’je dat ik van de site af was! De school had mij dus geaccepteerd en ik had officieel een gastgezin, yess!

Na een zenuwslopend weekend werd ik vandaag gebeld met het goede nieuws! En ik ben geplaats in CALIFORNIE. Jaaa Californie!!!!!!! Ik kom bij de familie Eso te wonen in de stad Santa rosa. My hostmom Shana is 40 jaar en mijn hostdad Chris is 39 jaar. Ze hebben drie dochters, Morgan (15 jaar), Julia (12 jaar) en Allie (9 jaar) dus een huis vol meisjes volgend jaar ! super gezellig! Shana is een home mom en is dus meestal thuis en Chris is zakenman en reist veel over de wereld! Morgan houdt van volleybal en softball, Julia houdt van softball en zit in het cheerleading team en Allie zit op ballet en op de scouting! Ook houd de familie erg van winkelen, vakanties, uit eten gaan, sporten, bezoeken graag sportwedstrijden en houden van familie uitjes! Ze wonen in een super groot huis en ik krijg een eigen slaapkamer/badkamer! En jaa dit is geen grap ze hebben een zwembad en een spa achter in de tuin! Ze wonen 25 mile van het strand af en 30 mile van San Fransisco! Het is er het hele jaar lekker warm, nu z'n 20 graden en in de zomer 30 graden, heeeerlijk! Echt een geweldige plek!

Ik ga volgend jaar naar de Maria Carrillo High School in Santa Rosa, een super grote en mooie school! (met 1700 leerlingen! En 4 exchange students) Morgan en ik zullen naar de zelfde school gaan! Ik zal waarschijnlijk in het laatste jaar komen dus in senior year en morgan komt in junior year! Tegen die tijd heeft Morgan ook haar rijbewijs en zal ik dus elke dag met haar mee kunnen rijden naar school! (of ik neem mooi de gele school bus).

Ik heb net al contact gehad met Shana en het lijkt me echt een super leuke familie! Ze was heel open en ze kunnen niet wachten tot dat ik kom! Dit weekend ga ik met ze skypen, waar ik super veel zin in heb! Nu moet ik echt gaan slagen, dus nog even 3 maandjes knokken! Ik heb er echt steeds meer zin in! En kan ook echt niet wachten tot Augustus!

Liefs Maud !

Geaccpeteerd!

Hallo allemaal,

Zoals de meesten wel weten ga ik in 2015/2016 naar Amerika om een jaar high school te volgen! In september heb ik mij eindelijk aangemeld en kreeg ik een groot aanmeldingspakket thuis. Wat een werk was dat! Na foto's uitgezocht te hebben, brieven te hebben geschreven, verklaringen en een paar prikken had ik mijn pakket net voor het intervieuw klaar en opgestuurd!

In de herfstvakantie had ik mijn intervieuw en Engelse taaltest in Arnhem. Ondanks dat veel studenten zeiden dat het niet veel voorstelde was ik toch zenuwachtig. Ik begon met de taaltest en ik kan nu ook zeggen; die was best makkelijk, want zelfs chinezen halen de test! Daarna had ik mijn intervieuw met een oud-student, wat ik een heel gezellig gesprek vond. Zij stelde vragen in het Engels en die moest ik beantwoorden. Ook vertelde ze zelf wat over haar jaar in Texas, wat erg leuk was om te horen!

Eind november werd mijn pakket opgestuurd naar de partner organisatie in Amerika en week later zag ik mijzelf al staan op de ayusa site!

Hoi Maud,

GEFELICITEERD!Je bent geaccepteerd voor het High School programma in Amerika en het uitgebreide acceptatiepakket komt zo snel mogelijk jouw kant op!

Afgelopen week kreeg ik dit mailtje van travel active. Dus ook ik kan nu officieel zeggen dat ik geaccepteerd ben voor het high school progamma!! Ik sta nu op de ayusa site waar amerikaanse gezinnen mijn profiel kunnen bekijken en uiteindelijk beslissen of ze mij als gast dochter willen. Ik ben heel blij dat ik geaccepteerd bent, want dit betekend dat mijn grote avontuur door kan gaan! We zijn weer een stapje dichterbij, nu is het wachten op een gastgezin!